בניה קלה ללא היתר בניה

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

לפני הכל, יש לומר זאת בבירור: בניה קלה אינה נהנית בהגדרה מפטור מהיתר בניה. כל תהליך בנייה או שינוי במבנה קיים שמחייב היתר בניה בבנייה רגילה, מחייב היתר בנייה גם בבניה קלה. יחד עם זאת, חוק התכנון והבנייה מגדיר גם שורה של מהלכים הנהנים מפטור מהיתר בניה מראש, וחלק ניכר מהמהלכים הללו מבוססים על בניה קלה, ומכאן למעשה נוצרה הנישה של בניה קלה ללא היתר בניה. מהן אותן פעולות שניתן לבצע ללא היתר בניה? האם בניית בית בבניה קלה מחייבת הוצאת היתר בניה? האם הוספת חדר בבנייה קלה מחייבת היתר בניה? על כל השאלות הללו נענה בשורות הבאות.

בניה קלה – מה זה בעצם?

בניה קלה הוא עולם רחב שהולך ומתרחב והולך ומתפתח עם השנים. בניה קלה היא למעשה מתודולוגיית בניה המבוססת על חומרי גלם מסוימים ועל פרוצדורות בנייה מסוימות שהופכים את הבנייה למהירה יותר וקלה יותר. כך למשל, במקום קירות בטון או בלוקים ניתן להשתמש בפאנלים מבודדים אותם מציבים זה לצד זה באופן שמאפשר השלמת בניית חדר שלם בתוך שעות ספורות. מן הסתם, עבור חוק התכנון והבנייה, זה לא ממש משנה האם החדר הזה בנוי מפאנלים מבודדים או מקירות בטון, שכן השפעתו על המרחב היא זהה ועל כן בנייתו מחייבת הוצאת היתר בניה. יחד עם זאת, התחום של בניה קלה כולל גם סגירות חורף של מרפסת שמש או בניית סוכך בחצר למשל. פעולות אלה עשויות ליהנות מפטור מהיתר בניה על פי רפורמת הפרגולות שהתקבלה על ידי ממשלת ישראל בשנת 2014. פטור זה לא נובע מכך שהבניה היא קלה אלא מכך שסגירת חורף ובניית סוכך מוגדרים כמהלכים שפטורים מהיתר בניה, או לפחות ברוב המקרים.

פטור מהיתר בניה

אז מה הם מהלכי הבנייה שנהנים מפטור מהיתר בניה?

מהלכי בנייה הנהנים מפטור מהיתר בניה מוגדרים בפרק ב' של תקנות התכנון והבנייה והם נחלקים ל-9 קטגוריות כדלהלן:

  • גגונים וסככות
  • גדרות ושערים
  • מבנים ועבודות זמניים
  • שימושים נלווים למבנה
  • עבודות פיתוח ושיפור נגישות
  • מבנים טכניים
  • מחסן ומבנה לשומר
  • אנטנה, צלחת קליטה ותורן
  • הריסה ופירוק

כפי שניתן לראות, רבים ממהלכי הבנייה המצוינים בפטור הם מהלכים שהדרך הטובה, הזולה והשכיחה ביותר לבצע אותם היא באמצעות בניה קלה. כך למשל, גגונים וסוככים ניתנים לבניה באמצעות קונסטרוקציית עץ או אלומיניום עם סוכך פולימרי בתהליך קלאסי של בניה קלה. מבנים יבילים אף הם נחשבים כמבנים בבניה קלה. גדרות ושערים אף הם נחשבים למהלכים של בניה קלה ומכאן למעשה נובע החיבור בין בניה קלה ובין היעדר הצורך בהיתר בניה.

בניה קלה ללא היתר בניה – לא גורף

אחרי שאמרנו את כל זה, חשוב להבין שבניה קלה ללא היתר בניה כאשר הבניה הקלה מיועדת לבניית מבנים שאינם זכאים לפטור היא עבירת בנייה כמו כל עבירת בנייה אחרת. אם יש לכם בית צמוד קרקע קטן ואתם רוצים להרחיב אותו ולהפוך אותו לווילה רחבת ידיים, יהיה עליכם לקבל היתר בניה על מנת להשלים את התהליך ולא משנה אם את ההרחבה אתם מבססים כולה על עקרונות הבניה הקלה או על קירות בטון. על כן, לפני שאתם מתחילים בבנייה, בדקו היטב מהם הכללים החלים על השינויים אותם אתם רוצים לבצע בשטח ואל תתלו את יהבכם בכך שבחרתם במתודולוגיית הבניה הקלה כתירוץ לאי הוצאת היתר בניה.

איך תדעו האם יש או אין צורך בהיתר בניה?

כאמור, תקנות התכנון והבנייה מפרטות את כל מהלכי הבניה שנהנים מפטור מהיתר בניה מראש. יחד עם זאת, על פי תקנות אלה יכולות הרשויות המקומיות השונות להחמיר את התנאים או להקל בהם. על כן, ייתכן מאוד שברשות המקומית שבה אתם מתגוררים תצטרכו לקבל היתר בניה לבניית פרגולה למשל, בעוד ברשות מקומית אחרת תוכלו לבנות את הפרגולה ללא היתר. המשמעות של כל זה היא שלפני שאתם יוצאים לדרך, עליכם לפנות למשרדי התכנון ברשות המקומית שבתחומה אתם מתגוררים ולבחון מהם הכללים החלים על השינויים שאותם אתם רוצים לבצע. הרשות המקומית לא תוכל להעניק לכם אישור מראש, אבל היא תוכל לומר לכם מהם הכללים שהוגדרו על ידה לצורך קבלת פטור מהיתר בניה ואתם הם אלו שתצטרכו לעשות את החישובים האם אתם עומדים בכללים הללו אם לאו.

חוק חריגות בניה

סיוע של איש מקצוע

לא בכל שינוי מבני קטן שאתם רוצים לבצע בבית, אתם צריכים היתר בניה ולא בכל שינוי קטן שכזה אתם זקוקים לשירותיו של איש מקצוע המתמחה בתחום של הוצאת היתרי בניה. יחד עם זאת, אם אתם עורכים שינוי משמעותי בבית או שינוי שניכר היטב לסביבה החיצונית, אתם בהחלט רוצים לפחות להתייעץ עם איש מקצוע ולבחון את התנאים השונים שבהם תוכלו להתקדם עם או בלי הצורך לקבל היתר בניה. במידה והשינויים שאתם רוצים לבצע מבוססים על בניה קלה, הסיכויים לפטור הם גבוהים יותר אך הם לחלוטין לא מובטחים לכם.

שימו לב שבתהליך הגשת בקשה להיתר בניה, ישנו גם המסלול המקוצר שדורש פרוצדורות מורכבות הרבה פחות ושגם ניתן להשלימו בתוך פרק זמן קצר יותר של 45 יום לכל היותר. איש מקצוע המתמחה בתחום של היתרי בניה, יוכל לומר לכם מראש האם אתם זכאים לפטור אם לאו, האם אתם יכולים להגיש את הבקשה במסלול המקוצר אם לאו, ואם אתם צריכים להגיש בקשה להיתר בניה במסלול הרגיל, הוא יוכל גם לסייע לכם במטרה להשלים את המשימה כמה שיותר מהר, כמה שיותר חלק ועם מינימום עלויות ועיכובים שיכולים לעלות לכם בכסף ובעוגמת נפש.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!