בקשה להיתר בניה

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

בכדי להשיג קבלת היתר לבניה, עליכם תחילה לבקש אותו, אלא שהיתר הבניה הוא לא מסמך גנרי שניתן לפי בקשה, אלא מסמך ספציפי שניתן עבור פעולות ספציפיות שאותן מבקש לבצע מבקש ההיתר. בהתאם לכך, בקשה להיתר בניה אינה ניתנת לצמצום לכדי הגשת טופס גנרי שניתן להשלים בשעות ספורות. בפועל מדובר בתהליך מורכב שדורש זמן וידע מקצועי. אם אינכם יודעים איך לעשות את זה, או שאתם מרגישים שזה גדול עליכם, תוכלו להיעזר בשירותיו של איש מקצוע ובכל מקרה, בשורות הבאות נתאר בפניכם כיצד נראה התהליך של בקשה להיתר בניה.

מה זה בעצם בקשה להיתר בניה ומתי היא נדרשת?

היתר בניה הוא אישור לביצוע בנייה חדשה או לביצוע שינויים בבנייה קיימת. הצורך בהיתר בניה נובע מהוראות חוק התכנון והבנייה התשכ"ה 1965 ותקנות התכנון והבנייה התשכ"ז 1967. חוק זה מיועד לאפשר לרשויות לתכנן את נושא הבנייה בישראל ולפקח עליו על מנת למנוע מצב של בנייה פרועה. החוק מגדיר את כל המקרים בהם יש להוציא היתר בניה ואת כל המקרים בהם ניתן ליהנות מפטור מהיתר בניה, והכל מפורט בסעיף 145 לחוק ובפרק ב' לתקנות. בקשה להיתר בניה הוא למעשה התהליך בו פונה האזרח אל הרשויות, מתאר בפניהן את השינויים והתהליכים שהוא מעוניין לבצע בקרקע או במבנה קיים ומבקש את האישור לבצע אותם. כפי שניתן להבין הבקשה היא אינה בקשה גנרית לפעולות בנייה, תהיינה אשר תהיינה, אלא בקשה קונקרטית שניתנת אך ורק עבור פעולות ספציפיות שאותן פירט המבקש בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

תכנון והיתר בניה

מהו התהליך של בקשה להיתר בניה?

התהליך של הגשת בקשה להיתר בניה מתחיל הרבה לפני שהבקשה מוגשת בפועל ובפעולות שלאו דווקא קשורות אליה באופן ישיר. כך למשל, במסגרת הבקשה להיתר בניה יש להגיש תכנית בנייה המשקפת ומציגה את כל השינויים שמבקש מגישה הבקשה לבצע. בניית תכנית בנייה זו מתבצעת בראש ובראשונה מסיבות של תכנון, קרי מרצונו של בעל הנכס או הקרקע לתכנן את הפעולות שלו בשטח, בלי שום קשר להיתר הבנייה. אמירה זו מביאה אותנו אולי לשלב הראשון של כל תהליך בקשה וזהו השלב של גיבוש תכנית בניה. לצורך גיבוש התכנית יש לשכור אדריכל מוסמך ולתכנן עימו את השינויים שאנו רוצים לבצע בנכס. האדריכל אמור לקחת את כל השינויים הללו ולתרגם אותם לתכנית בנייה עם שרטוטים, חומרי גלם וחישובי כמויות, תכנית שתהווה מרכיב מפתח בבקשה עצמה.

הגשת הבקשה להיתר בניה

בשלב השני יש להגיש בקשה למידע. המדובר בבקשה שאותה יש להגיש לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית שבתחומה נמצאים הנכס או הקרקע. בתגובה לבקשה זו תמסור לכם הוועדה את כל הפרטים הנדרשים על הנכס ובכלל זה זהות בעלי הזכויות, שרטוטים, מפות, נתוני שטח, גבולות מגרש, גוש וחלקה וכדומה. נתונים אלה צריכים לשמש אתכם בגיבוש הבקשה להיתר.

כעת, כשיש לכם תכנית ובנייה ושברשותכם נמצא כל המידע הנדרש, תוכלו להתחיל לגבש גם את הבקשה עצמה. במסגרת זו יהיה עליכם לאסוף שורה של אישורים מאנשי מקצוע, אישור זכויות ובעלות בטאבו, חתימות של בעלי זכויות בנכסים סמוכים שצפויים להיות מושפעים מהשינויים שאתם מבקשים לעשות, מפות מדידה, תיאור עבודה וכן הלאה. את כל אלה יש לצרף לטופס ייעודי שאותו אפשר להשיג ברשות המקומית ויחד יש לבנות תיק מסמכים שאותו מגישים כבקשה להיתר בניה.

היתר בניה בתנאים

טיפול בבקשה להיתר

בשלב הזה, אתם למעשה השלמתם את חלקכם בתהליך וכעת הכדור נמצא בידיה של הוועדה לתכנון ובנייה. על הוועדה לבדוק כעת את כל המסמכים, לקבוע עבורכם אגרת בנייה ממנה תצטרכו לשלב כבר עכשיו 20% (שיוחזרו לכם במידה ולא ובקשתכם להיתר תידחה) ולדון בבקשתכם. בתהליך הטיפול בבקשה, ייתכן שתתבקשו להשלים מסמכים חסרים אך בסך הכל, אתם את חלקכם סיימתם לשלב זה. בתום התהליך, שבמסלול הרגיל מוגבל ל-90 יום ובמסלול המקוצר מוגבל ל-45 יום שבתומם אמורה הוועדה לחזור אליכם בתשובה סופית, תודיע לכם הוועדה על תוצאות הדיון בבקשתכם באחת משלוש צורות.

  • קבלת בקשתכם – הוועדה קיבלה את הבקשה שלכם להיתר בניה והעניקה לכם היתר בניה על פי התכניות והמסמכים שהגשתם.
  • דחיית בקשתכם – הוועדה דחתה את בקשתכם להיתר בניה, אך עומדת לרשותכם האפשרות להגיע ערר.
  • אישור הבקשה בתנאים – הוועדה קיבלה עקרונית את הבקשה שלכם, אך בכפוף למספר תנאים שהיא מגדירה לכם (למשל, הקטנת המרפסת למידות מסוימות, שינוי חומר גלם מסוים וכן הלאה).

מה עושים אם הבקשה להיתר נדחית ?

במידה ובקשתכם נדחתה, תוכלו כאמור להגיש ערר ואם תרצו לקחת את זה רחוק ככל שאפשר, תוכלו גם להגיע לכדי מאבק משפטי מול הרשות המקומית, אם כי מהלך כזה מומלץ לבצע אך ורק כאשר ברור לכם שאין שום סיבה סבירה לדחיית בקשתכם להיתר בניה ואת זה מומלץ לברר מראש עם עורך דין. במידה ובקשתכם נענתה, יהיה עליכם להשלים תשלום של היטלים שונים כמו היטל השבחה, השלמת אגרת הבנייה ותשלום היטלים מקומיים שונים המוחלים עליכם על ידי הרשות המקומית עצמה. לאחר השלמת כלל התשלומים, היתר הבנייה שלכם ייכנס לתוקף ותוכלו להתחיל בתהליך הבנייה בפועל.

 כפי שאפשר להבין מהדברים, בקשה להיתר בניה היא אינה פרוצדורה פשוטה ולאורכה יכולות להיות נקודות רבות שבהן הדברים יכולים להסתבך ולהתעכב. כאמור, איש מקצוע המתמחה בתחום יכול לסייע לכם מאוד בגיבוש הבקשה, בהגשתה ובהתנהלות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. לחילופין, תוכלו לעשות את הדברים לגמרי בעצמכם ובתנאי שאתם מרגישים שאתם מבינים מי נגד מי ומה עליכם לעשות בכל שלב על מנת לעבור את התהליך בצורה כמה שיותר חלקה וכמה שיותר מהירה. אם זה לא המצב, קחו איש מקצוע.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!