חוק חריגות בניה

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

מתכננים לבנות תוספת לבית? לשנות את התוכניות המקוריות של הבניה? חושבים לפתוח חלון בקיר? רגע לפני שנתחיל במלאכה ונכניס את אנשי המקצוע ישנו חוק חשוב שעלינו להכיר: חוק חריגות בניה. כל בניה אשר התבצעה בלי שהתקבל אישור מקדים לבצע אותה תיחשב כחריגה. על פי החוק, חריגה נתפסת כעבירה פלילית ויכולה להוביל להעמדה לדין.

מהן חריגות בניה

לאחר ההסבר הקצר כדאי שנדע כי חריגות בניה הן קצת יותר מורכבות ממשפט אחד. כל כך מורכבות שחלקנו מבצעים אותן בלי לדעת שעשינו דבר בניגוד לחוק. עלינו לדעת כי חריגה יכולה להיות קשורה בגובה של המבנה, בשטח הבניה, סטייה מהתוכנית, תזוזה במיקום החניה ועוד.

כפי שציינו, לא פעם אנשים מבצעים חריגה בלי לדעת על כך. לעתים הקבלן מזיז במעט את הקיר בניגוד לתוכניות ולעתים פתח החלון גדול יותר בפועל. מקרים אלו לרוב לא יגיעו להעמדה לדין בעיקר כי אין בהם כוונה תחילה ואנחנו לא מרוויחים מהם דבר מה. לעומת כל המקרים הללו ישנם מצבים מכוונים של הוספת חדר, הוספת פרגולה בהיתר סגירת מרפסת ופעולות נוספות שייחשבו כחריגה, אך יכולים לקבל אישור מקדים.

חוק חריגות בניה

אישור חריגות בניה

חוק חריגות בניה עוסק במספר נקודות. הוא עונה על השאלה מהי חריגה ונותן מענה לאלו מאיתנו שרוצים לקבל אישור לחריגה. הדרך הפשוטה ביותר לעשות שינוי בבית: להוסיף חדר, לסגור מרפסת, לבנות פרגולה גדולה, לפתוח חלון נוסף ועוד שלל פעולות, היא לפנות לרשות ולבקש היתר לבצע את הפעולה.

המטרה של הרשות היא לעזור לנו לבצע את הפעולות השונות במינימום הפרעה. לכן בעת הגשת בקשה להיתר עלינו להגיש מסמכים שונים ובהם תוכניות שינוי עם חתימה של גורם הנדסי. כמו כן להוכיח כי השינוי לא הולך להשפיע על שכנינו ובמידת הצורך לקבל את הסכמתם בכתב בטרם נתחיל לבצע שינויים.

שני מסלולים לקבלת היתר

הדרך הפשוטה ביותר להימנע מאי נעימות שיכולה להוביל לבקשה להריסת המבנה, קנסות והעמדה לדין, עלינו להגיש בקשה לקבלת היתר לחריגת בניה. במקרה ואנו מבצעים זאת לפני תחילת העבודה נוכל לגשת לאחד משני המסלולים.

המסלול הארוך

מסלול זה אורך עד 90 יום ובסיומו הוועדה תקבע האם נוכל או לא נוכל לבצע את השינויים שאנו מבקשים לעשות. לרוב הוא יתאים עבור שינויים אשר יש להם השפעה על הסביבה או שיש בהם מורכבות מבחינה הנדסית.

המסלול הקצר

מסלול זה אורך עד 45 יום והוועדה תיתן מענה מהיר ופעמים רבות גם אישור מתאים לביצוע הפרויקט. מסלול זה מתאים עבור פרויקטים קטנים או כאלו שלא משפיעים או מפריעים לסביבה (לכן הדיון יהיה פשוט יותר).

בקשת היתר לאחר ביצוע החריגה

עוד אפשרות שעומדת לרשותנו היא הגשת בקשה להיתר חריגה בדיעבד. זו אינה האפשרות המומלצת ועלינו להביא בחשבון שאם לא נקבל את האישור יהיה עלינו לפרק את המבנה, מה שיגרום להוצאות נוספות ולכך שנשאר בלי השינוי לו ייחלנו.

במידה וכבר ביצענו שינוי, עלינו לדעת כי יש באפשרותנו לפנות לוועדה ולבקש לקבל היתר. במידה ויינתן לנו האישור המיוחל הוא יוכל להיות זמני או קבוע. גם כאן יהיה עלינו להציג תוכניות הנדסיות ואין זה מספיק להגיש רק צילום או ליידע את הוועדה במה שנעשה.

להכיר את חוק חריגות בניה

אנחנו יכולים לנסות ללמוד את חוק חריגות הבניה או לפנות לחברה מקצועית אשר עוסקת בתחום. חברת הבלוק היתרי בניה תוכל לסייע לנו בכל הנוגע לחריגות וקבלת היתרים מהרשות המקומית בה נמצא המבנה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!