פטור מהיתר בניה

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

על פי חוק התכנון והבניה בישראל, כל בנייה חדשה ורבות מפעולות הבנייה במבנים קיימים, דורשות כולן קבלת היתר בניה בטרם ביצוע העבודה בפועל. על פי אותו החוק, אי עמידה בהוראה זו וביצוע בנייה או שינויי בניה ללא היתר, היא עבירה פלילית. יחד עם זאת, ישנם גם מקרים שאותם מגדיר החוק כמקרים בהם אין כלל צורך בהיתר בניה וישנו פטור מהיתר בניה. מהם אותם מקרים ואיך תבררו זאת? על כך בשורות הבאות.

מדוע בכלל צריך היתר בניה?

כדי להבין מדוע מחייבת המדינה כל אזרח המעוניין לבנות מבנה חדש או לבצע שינויים במבנה חדש, להוציא היתר בניה בטרם ביצוע הפעולה, אפשר לדמיין מצב בו כל אחד היה עושה כרצונו. האחד היה בונה בית מרובע גבוה עם חיפוי בצבע אדום, והשני בית עגול ונמוך בצבע ירוק. האחד היה סוגר מרפסת עם לוחות פח חלודים והשני היה סוגר מרפסת עם חריגה שכמעט ונוגעת במבנה שלידו. במילים אחרות, נושא הבנייה הוא נושא שחייב בתכנון, בסדר ובארגון ואלו הן רשויות התכנון שאחראיות לכך, בין היתר באמצעות היכולת שלהן למנוע מאיתנו לבצע פעולות מסוימות ולאשר לנו ביצוע של פעולות אחרות באמצעות היתרי בניה.

פטור מהיתר בניה אדריכל באתר בניה

מהם המקרים בהם קיים פטור מהיתר בניה?

כל הנושא של היתרי בניה מעוגן כאמור במסגרת החוק והתקנות לתכנון ובנייה. בעקבות רפורמה שעברה בתחילת העשור, נוסף סעיף 145ג' לחוק התכנון והבנייה, סעיף המסמיך את שר הפנים להגדיר שורה של פעולות בנייה ושינויי בנייה שאינם מחויבים בהוצאת היתר בניה. פעולות אלה מאופיינות בכך שהפגיעה שלהן בתכנון היא מינורית ושולית ומתן חופש לבצע את אותן פעולות יכול לשפר מאוד את איכות החיים של אזרחי המדינה. כלומר, ניתן להוסיף ערך לאזרחים מבלי לגרום לנזק לנושא התכנון.

את הפעולות שניתן לבצע עם פטור מהיתר בניה ניתן למצוא בתקנות התכנון והבניה במסגרת 9 קטגוריות שונות ואלו הן:

היתר בניה בתנאים
  • גדרות ושערים – גדר או קיר תומך שאינם בחזית המגרש, גדר המוקמת על ידי רשות מקומית, גדר בשטח חקלאי, גדר במתקן תשתיות, גדר בתחומי גן לאומי או שמורת טבע, מחסום בכניסה לחניה ושער.
  • גגונים וסככות – גגון, סוכך, סככת צל, פרגולה וסוכך מתקפל מרקיזה
  • שימושים נלווים למבנה – מצלמות, גופי תאורה, צופר אזעקה ופרטי עזר דומים, שלט, מתקן לאצירת אשפה, מכונה לאיסוף מכלי משקה, סורגים, דוד מים/ שמש, קולטי שמש, מערכת מיזוג או טיהור אוויר, החלפת מכל גז נייח תת קרקעי, החלפת רכיבי מבנה כדוגמת חלונות, צנרת מים, רעפים, כבלי חשמל וכדומה.
  • מבנים טכניים – מבנים טכניים בשטח מתקן תשתיות, מתקן לניטור אוויר, מתקן פוטו וולטאי לייצור חשמל מהשמש, המותקן על גג בניין שנבנה על פי דין
  • עבודות ומבנים זמניים – מבנה זמני כדוגמת מכולה, אוהל, סככה וכדומה לתקופה של 120 יום לכל היותר, סגירה עונתית, עבודות זמניות הנלוות לעבודות שאינן טעונות היתר בניה, מנהרה חקלאית ורשת צל
  • מחסן ומבנה לשומר – מחסן יחיד לכל יחידת דיור אשר בנוי מחומרים קלים וששטחו אינו עולה על 6 מ"ר, מבנה לשומר או מבנה יביל ששטחו אינו עולה על 4 מ"ר
  • עבודות פיתוח ושיפור נגישות – ריצוף חצר, בניית מסלעה, עבודות פיתוח, שיפור נגישות לבניין ושיפור נגישות בתוך הבניין
  • אנטנה, צלחת קליטה ותורן – מתקן אנטנה, צלחת קליטה (לוויין), תורן לאנטנה, הוספת אנטנה למתקן שידור קיים, הוספת אנטנה על עמוד חשמל, תורן למדידה מטאורולוגית, תורן ומתקן לניטור רעש, אנטנה ותורן למתקן של חובבי רדיו
  • הריסה ופירוק – הריסה ופירוק של מבנים, מכלולים וקונסטרוקציות

התאמות ברמת הרשות המקומית

אחרי שפירטנו את אותם מקרים בהם קיים פטור מהיתר בניה, חשוב לציין כי לרשויות המקומיות עצמן ישנה הזכות לצמצם את היקף הפטור בהתאם לחוקי העזר הקיימים ברשות. כך למשל, רשויות מסוימות עשויות לדרוש היתר בניה גם לצורך בניית מחסן יחיד ליחידת דיור או להגביל את גודלו לשטח קטן יותר מזה שהוגדר בתקנות. בהתאם לכך, לפני שאתם פונים לביצוע העבודות בפועל, כדאי וחשוב לברר את הנושא לעומק ולוודא שאתם אכן זכאים לפטור. את הדברים תוכלו לבדוק בוודאי במשרדי הרשות המקומית ולעיתים גם באמצעות אתר האינטרנט שלה.

איך בודקים את העניין?

בדיקת זכאות לפטור מהיתר בניה יכולה להתבצע מול הרשות המקומית שבתחומה אתם מתגוררים. ככלל, בין שאתם צריכים להוציא היתר בניה ובין שאתם פטורים מכך, כדאי לנהל את כל התהליכים הללו בסיוע גורם מקצועי המתמחה בתחום של הוצאת היתרי בניה, על מנת להבטיח שאתם לא עושים טעויות, לא עושים פעולות מיותרות ולא מבזבזים זמן וכסף על דברים שעם קצת ידע מקצועי ניתן לבצע בקלות ובמהירות. במידה ואתם זכאים לפטור תוכלו לבצע את הבנייה תוך הודעה לרשות המקומית בלבד ובכל מקרה לא תצטרכו לעבור את התהליך המלא של הגשת בקשת היתר בניה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!