מחלקת רישוי עסקים

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

מחלקת רישוי עסקיםאם הנכם מתכננים להקים עסק פרטי בתחום המזון, כדאי שתכירו את ההליך הבירוקרטי הכרוך בכך, ובפרט את מחלקת רישוי עסקים שהינה הגוף הרשמי הממונה על מתן אישורי הקמת עסקים בישראל. האם כל עסק בתחום המזון נדרש לקבל אישור חוקי לכך מטעם מחלקת רישוי עסקים? ומה בנוגע לעסקים הפועלים בתחומים אחרים, האם גם הם מחויבים להליכים בירוקרטיים לצורך הקמת עסק? כיצד מחלקת רישוי עסקים קשורה להליך הכולל של הקמת עסק, וכיצד ניתן לפנות אליה? על שאלות אלו ועוד נענה במאמר הבא שלפניכם.

מהי מחלקת רישוי עסקים?

מחלקת רישוי עסקים הינה מחלקה הפועלת מטם משרד הפנים בישראל, ולכן היא זו הממונה על הליכי הרישוי השונים הנדרשים לבתי עסק בארץ. נוסף למתן רישיונות עסק לבתי עסק חדשים שנפתחים, מחלקת רישוי עסקים אחראית גם על מתן וחידוש רישיונות עסק עבור עסקים קיימים הנדרשים לבצע חידוש תקופתי לרישיונם.

תהליך מתן רישיון עסק נקבע כבר בשנת 1968, אז נחקק חוק רישוי עסקים המגדיר את התקנות והתנאים בהם בתי עסק מחויבים לעמוד בכדי להפעיל בית עסק בישראל בצורה חוקית. המטרה של החוק והתקנות היא להבטיח את רווחתם של הציבור הרחב, תוך שמירה על האינטרסים שלהם בהגיעם לבתי העסק השונים אם מבחינה סביבתית, בטיחותית ובריאותית.

האם מחלקת רישוי עסקים היא המחליטה הבלעדית למתן רישיון עסק?

למרות שמחלקת עסקים היא הגוף האחראי על מתן רישיון לעסק לצורך הפעלתו, היא איננה המחליטה הבלעדית בנוגע לאישור הענקת רישיון להפעלת עסק. כפי שצוין קודם, המטרה של רישיון העסק היא להבטיח כי בעלי העסקים שומרים על רווחת הציבור ועל שלומם, ולכן הם מחויבים לעמוד בתנאים הנדרשים להקמת עסק שהוא שירות, בטיחותי ואיכותי עבור כלל הציבור בארץ.

כדי להבטיח שבעלי העסקים עומדים בהתחייבויות אלו, ישנם גורמים נוספים המעורבים במתן האישור הנדרש להנפקת רישיון עבור עסק חדש, או חידוש רישיון לעסק בעל רישיון זמני/תקופתי. גורמים אלו נקראים גורמים מאשרים, כיוון שפרטי הבקשה לקבלת הרישיון מטעם בעל העסק מועברים אליהם לאחר קבלתם במשרדי מחלקת רישוי.

אילו גורמים מאשרים תלויים בהנפקת אישור הרישיון?

על מנת למלא את המטרות הבסיסיות של חוק רישוי עסקים, הגורמים המאשרים את מתן האישור לרישיון עסק הם אלו:

  • המשרד לאיכות הסביבה – גורם זה בוחן את התנאים לשמירה על איכות הסביבה מצד בעל העסק.
  • משטרת ישראל – גורם מאשר זה מבטיח את השמירה על שלום הציבור, באמצעות קביעה ובחינת התנאים הנדרשים למניעת מעשי פשיעה בבית העסק.
  • משרד העבודה והכלכלה – הגורם המאשר הזה בוחן את התנאים לקיום בטיחותו של מבנה בית העסק, זאת כדי להבטיח את שלומם של הלקוחות וכלל הציבור המגיעים באופן פיזי אל העסק.
  • משרד החקלאות – בכדי למנוע מחלות, זיהומים ותופעות נוספות העשויות לפגוע בבריאות הציבור, קובע משרד החקלאות תנאים להדברת מזיקים בבית העסק, וכן הקפדה על איכות מקורות המים בעסק.
  • משרד הבריאות – גורם נוסף שנועד להבטיח את שלום ובריאות הציבור, זאת באמצעות קביעת תנאים ותקנות תברואיים למניעת תופעת זיהומים ומחלות העשויים לעבור במוצרי מזון הנמכרים בבית העסק.
  • כיבוי אש והצלה – גורם מאשר הקובע ובוחן תנאים בטיחותיים שיושמו במבנה העסק, כאשר המטרה היא למנוע התלקחויות ושריפות העשויות להתרחש בבית העסק ולסכן את הציבור. לשם כך מפקח בטיחות כיבוי אש מגיע לבית העסק בזמן הליכי הבקשה להוצאת רישיון עסק, זאת כדי לבחון את אמצעי הבטיחות ופתחי המילוט הנדרשים מכל בית עסק.

נוסף לגורמים ממשלתיים אלו, ישנם גורמים נוספים מטעם מחלקת הרישוי הבוחנים במקביל את פרטי הבקשה לרישיון עסק, ולאחר העברת מסקנת וחוות דעת מתגבשת ההחלטה בנוגע מתן רישיון עסק לבעל העסק.

מהם השלבים הדרושים מול מחלקת רישוי עסקים?

בעל עסק המעוניין לקבל רישיון להפעלת עסק, או לחילופין לחדש את רישיון העסק שקיבל בעבר, צריך לפנות לשם כך אל מחלקת רישוי עסקים הנמצאת ברשות המקומית בה העסק נמצא. גם אם בעל העסק מתגורר בחיפה והעסק נפתח בתל אביב, עליו לגשת אל מחלקת עסקים בעיר תל אביב כדי להוציא את הרישיון הנדרש להפעלת העסק.

כיוון שמחלקת רישוי עסקים איננה הגורם היחיד המחליט בנוגע למתן אישור להנפקת רישיון עסק, בעל העסק נדרש לעבור כמה שלבים עד לקבלת הרישיון המיוחל:

  • קבלת מידע מקדים, מסמכים וטפסי בקשה למילוי – טפסים ומסמכים המועברים לבעל העסק ממחלקת עסקים ברשות המקומית.
  • מילוי, חתימה ושליחת הטפסים – מילוי ושליחה של הטפסים בצירוף מסמכים ואישורים חזרה אל מחלקת עסקים.
  • שלב ביניים – בשלב הזה פרטי הבקשה נבחנים על ידי כל הגורמים המאשרים.
  • שלב ההחלטה – לאחר גיבוש כלל חוות הדעת מהגורמים המאשרים, מועברת ההחלטה ממחלקת רישוי עסקים בנוגע למתן אישור או סירוב להנפקת רישיון עסק.
  • הנפקת רישיון או הנמקת סירוב הבקשה.

למרות שקיים חוק רישוי עסקים, לא כל עסק מחויב להוציא רישיון כדי לפעול כחוק. לכן בטרם תחילת הליכי הבקשה, מומלץ לפנות אל מחלקת רישוי עסקים כדי להבין האם העסק הינו טעון רישוי או שמא פטור מכך.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!