הוצאת היתר לשימוש חורג

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

היתר בניה הוא בראש ובראשונה כלי תכנוני בידי הרשויות המקומיות, במטרה להבטיח סדר וארגון בתחום הבנייה ותכנון העיר/ ישוב. על אף שהתפיסה הרווחת מדבר על תכנון ברמה הפיזית מבנית, בפועל מדובר בתכנון כולל, שכולל בתוכו גם את היבט השימוש בנכס. במילים אחרות, הרשויות רוצות לפקח לא רק על איך המבנים נראים ועל המאפיינים הפיזיים שלהם, אלא גם על המטרות המרכזיות שעבורן משמשים המבנים. אם מבנה מסוים הוגדר כמבנה למגורים, הרי שזהו השימוש היחיד המותר בו ואם רוצים להשתמש במבנה למטרה אחרת, יש לעבור את התהליך של הוצאת היתר לשימוש חורג.

מדוע הרשויות מפקחות על השימוש במבנים?

נשאלת השאלה מדוע בכלל נדרשות הרשויות לפקח על הנושא של שימוש במבנים. מה אכפת לרשות המקומית אם אתם משתמשים בבית שלכם למטרת מגורים, כמשרד, כגן ילדים, כחנות או כמחסן? ובכן, לא צריך הרבה בכדי להבין שפתיחת גן ילדים בבניין משותף יכול להשפיע על איכות החיים של כלל הדיירים ולא צריך הרבה בכדי להבין שהפיכת דירה בבניין משותף למשרד שבו מבקרים עשרות אנשים ביום, יכולה להשפיע מאוד על איכות החיים של כלל הדיירים. למעשה, הפיקוח על השימוש נועד להגן על האינטרס הציבורי, על האינטרסים של הכלל ולמנוע מצבים בהם אדם משתמש בנכס מסוים באופן שיכול לפגוע בצביון של המקום, באיכות החיים של השכנים שלו ואולי אף לסכן אותם.

הוצאת היתר לשימוש חורג

מתי נדרשת הוצאת היתר לשימוש חורג?

הוצאת היתר לשימוש חורג נדרשת כאשר עולה הצורך לשנות את מטרת השימוש בנכס. כך למשל, אם אתם רוצים לשכור דירה ולהשתמש בה כגן ילדים, יהיה עליכם להוציא היתר לשימוש חורג וכך גם אם אתם רוצים להפוך את הדירה שלכם למשרד (ואין הכוונה לדירה שבה אחד החדרים משמש אתכם כמשרד, אלא לדירה שאינה משמשת כלל למגורים ומתפקדת כמשרד באופן מלא). לצד בקשות סבירות אלה לשינוי ייעוד השימוש בנכס, ישנם מקרים בהם כלל לא ניתן לקבל היתר כזה. כך למשל, אין שום אפשרות לקבל היתר לשינוי השימוש בנכס מדירת מגורים לחנות או למפעל ייצור. הסיבות לכך הן ברורות ונעוצות בחוסר ההתאמה של המבנה למטרות אלה – לא מבחינה מבנית, לא מבחינת ההשפעה על השכנים ובמקרים רבים גם לא מבחינות בטיחותיות.

כיצד מוציאים את היתר הבניה הנדרש?

הוצאת היתר לשימוש חורג מתבצעת במסגרת תהליך זהה להוצאת היתר בניה. במסגרת התהליך יהיה עליכם לפנות תחילה לוועדה המקומית לתכנון ובניה ברשות המקומית שבתחומה נמצא הנכס, לבקש מידע פרטני אודות הנכס ובהתאם לכך להגיש טופס בקשה להיתר לשימוש חורג. בטופס זה יהיה עליכם לפרט את מהות הבקשה ושם עליכם לתאר במדויק מהי סיבת הפנייה לקבלת היתר, למה משמש הנכס היום ומהו השימוש שאתם מייעדים לו. הוועדה תדון בבקשתכם ותקבל החלטה לאשר או לדחות אותה. במסגרת התהליך סביר להניח שתצטרכו להשיג הסכמה של השכנים, בעיקר בבקשות לשינוי שימוש שיכול להשפיע מאוד על השכנים. הוצאת היתר לשימוש חורג לא חייב להיות מותנה באישור השכנים, אבל ישנם מקרים רבים בהם הוועדה תעניק לשיקול זה משקל רב מתוך הבנה שלייעוד החדש יכולה להיות השפעה רבה על איכות החיים של השכנים ועל ערך הנכסים שלהם.

ככלל, את כל התהליך של הוצאת היתר לשימוש חורג כדאי ומומלץ לעבור בסיוע איש מקצוע או חברה המתמחה בתחום של היתרי בניה. זה מומלץ ברמה האדמיניסטרטיבית וגם ברמה המהותית. התהליך יהיה לכם הרבה יותר קל, הוא יסתיים מהר יותר וגם יהיו לכם סיכויים טובים יותר לקבל את ההיתר המיוחל.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!