היתר בניה ללא הסכמת שכנים

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

תוספות בניה בבניינים משותפים יכולות להפוך בקלות למקור לסכסוכי שכנים וישנם לא מעט מקרים בהם שכנים טובים הופכים לאויבים בגלל דייר שהחליט לבצע תוספות בניה שברמה מסוימת פוגעות בשכנים האחרים. אחרי שאמרנו את זה, היתר בניה לביצוע שינויים כאלה הוא רישיון הנסמך על המישור התכנוני, קרי התאמת השינויים המבנים לתכנית בניין עיר שחלה על הנכס ועל המישור הקנייני, קרי וידוא כי השינויים המבניים אינם פוגעים בזכויות של אחרים בנכס. המשמעות היא שכחלק מתהליך הבדיקה שעושה הוועדה המקומית לתכנון ובניה, עליה לבחון את עניין הסכמת השכנים לפני אישור או דחייה של הבקשה. יחד עם זאת, הוצאת היתר בניה ללא הסכמת שכנים היא אפשרית בהחלט ולמעשה במרבית המקרים כלל לא תהיו תלויים בהסכמה זו.

מה אומר החוק ביחס להסכמת שכנים בעניין היתרי בניה?

היתר בניה ללא הסכמת שכנים

כפי שאמרנו קודם לכן, היתרי בניה הוא כלי תכנוני שעומד לרשות הרשויות המקומיות ברחבי הארץ, אך גם כלי קנייני המיועד לפקח על תחום הבנייה גם בהיבט הקנייני של האזרח. נושא הסכמת השכנים מעוגן בתקנות התכנון והבנייה, ועל פיהן במבנים משותפים בהם ישנם מספר בני אדם שם בעלי זכויות בנכס המשותף ולא כולם חתמו, קרי הביעו את הסכמתם לשינויים המבניים המבוקשים על ידי מבקש ההיתר, לא יינתן היתר אלא לאחר שהומצא העתק הבקשה לאלה שלא חתמו. ראשיתו של הסעיף יכולה לרמז כי לא ניתן להוציא היתר בניה ללא הסכמת כלל האנשים שמחזיקים זכויות בנכס משותף, אלא שהסייפא שלו אומרת לנו שניתן בהחלט להעניק היתר בניה גם כאשר לא כל השכנים הביעו את הסכמתם ובלבד שבקשת ההיתר תימסר לאותם שכנים שלא הסכימו לשינויים.

יחסי שכנים

מה עושות הרשויות בעניין זה?

לאורך השנים וכנראה שמתוך רצון להגן על האינטרס הציבורי, אימצו לעצמן הרשויות המקומיות פרקטיקה על פיה מחויב מבקש ההיתר להשיג הסכמה של 75% מהדיירים במבנה המשותף, לכל הפחות. בכדי להפוך את הפרקטיקה לחוקית, שילבו הרשויות המקומיות את התנאי הזה במסגרת תכניות בניין עיר שאותן הן מאשרות בעצמן. יחד עם זאת, בעתירות שונות שהוגשו בעניין זה, קיבל בית המשפט את עמדת מבקשי ההיתרים כי החוק אינו מחייב עמידה בתנאי זה ולכן החוק גובר על הוראות תכנית בניין עיר.

היתר בניה

אז מה בשורה התחתונה? האם אפשר להוציא היתר בניה ללא הסכמת שכנים?

ובכן, התשובה היא בהחלט כן. אם אתם רוצים לבצע שינוי כלשהו במבנה, אתם בהחלט צריכים ליידע את השכנים ואתם למעשה זקוקים לחתימה של כל בעלי הזכויות בנכס. יחד עם זאת, אם שכנים מסוימים אינם מעוניינים לחתום לכם, אתם יכולים להמשיך בתהליך הגשת בקשת ההיתר והוועדה תפנה בעצמה לאותם בעלי זכויות ותמסור להם עותק מהבקשה שלכם. בזה למעשה סיימתם את חובתכם על פי החוק וכעת אין כל מניעה להעניק לכם היתר בניה ללא הסכמת שכנים.

אחרי שאמרנו את זה, מטעמים של יחסי שכנות טובים, על אף שאתם יכולים לקבל היתר בניה ללא הסכמת שכנים, ראוי ורצוי לנסות ולהסדיר את העניין ברמה האישית בין כלל השכנים. בהיבט זה, יכול לסייע לכם איש מקצוע שגם ילווה אתכם לאורך כל תהליך הגשת הבקשה וגם יסייע לכם להתמודד מול סירוב השכנים. אם כלו כל הקיצים והשכנים לא מוכנים בשום פנים ואופן להסכים לבקשתכם, יוכל איש המקצוע להמשיך בתהליך הגשת הבקשה גם ללא ההסכמה שלהם. זה לא הפתרון הטוב ביותר בהיבט של שכנות טובה, אבל לפעמים פשוט אין ברירה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!