תקנות רישוי עסקים תנאי תברואה נאותים לבתי אוכל

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

תקנות רישוי עסקים תנאי תברואהתקנות רישוי עסקים תנאי תברואה

כמו בכל מדינה אחרת בעולם, גם בישראל קיימים אינספור בתי עסק בתחום המזון המספקים לציבור הרחב אלטרנטיבה להכנת ואכילת מנות אוכל מסוגים שונים. התחרות בתחום היא גבוהה, ולכן בכל עיר ורשות מקומית בארץ ניתן למצוא היצע מגוון של בתי אוכל המציעים מוצרי מזון למכירה על פי קונספט מסוים. כיוון שבתי עסק אלו מתמחים בהכנה ומכירה של מוצרי מזון הנצרכים על ידי קהל לקוחות מגוון, הם מחויבים לשמור על תנאי תברואה נאותים בבית העסק שלהם הנכללים כחלק מתקנות רישוי עסקים.

משום כך כל בית עסק שהינו בית אוכל מחויב לעמוד בצו תקנות רישוי עסקים תנאי תברואה נאותים לבתי אוכל, זאת על מנת לקבל רישיון עסק רשמי המאפשר לו להפעיל את המקום ולמכור מוצרי מזון באופן חוקי. 

מהי ההגדרה של תנאים תברואיים נאותים?

תברואתי הינו מונח הקשור לתנאי היגיינה וניקיון המאפשרים שמירה על בריאות הסביבה. כדי להבטיח כי בתי עסק בתחום המזון שומרים על תנאי ניקיון טובים במקום, חלים עליהם תקנות רישוי עסקים המגדירים באילו תנאי תברואה נאותים הם מחויבים לעמוד כדי להפעיל עסק בצורה איכותית וחוקית. בכל הנוגע לבתי אוכל, תנאים תברואיים נאותים אינם צריכים להתקיים רק במוצרי המזון המוכנים/מוגשים בבית העסק, אלא גם בתחומים אחרים כמו אספקה של מי שתייה נקיים, ניקיון יסודי ואיכותי של הכלים בהם מוגש האוכל לסועדים, הדברה נגד מזיקים שונים העשויים לחדור לבית האוכל, וגם ניקוז נאות ויעיל של צינורות הביוב במקום.

מה החשיבות בתקנות רישוי עסקים תנאים תברואיים עבור בתי אוכל?

על פי החוק במדינת ישראל, עסקים רבים מחויבים להחזיק ברישיון עסק תקף בכדי להפעיל עסק בצורה חוקית. רישיון זה מעמיד בידי בעלי העסקים מכלול של תקנות ותנאים שעליהם למלא, זאת כדי להבטיח כי בית העסק מתנהל בצורה תקנית ואיכותית עבור רווחתם של הציבור הרחב. כיון שבתי אוכל מתמחים במכירה של מוצרי מזון מסוגים שונים, הם מחויבים בנוסף לעמוד בתקנות רישוי עסקים נוספות לאילו הבסיסיות ביניהן גם תקנות בנוגע לתנאים התברואיים המתקיימים בבית העסק.

מוצרי מזון שאינם מוגשים לקהל הלקוחות בצורה נאותה ואיכותית עשויים לפגוע בבריאותם, ולכן משרד הבריאות קבע מספר תקנות מחייבות עבור בתי האוכל העוסקים במכירה / הכנה / הגשה של מוצרי מזון עבור הציבור הרחב. הודות לתקנות אלו בריאותו של הציבור נשמרת, ובתי עסק בתחום המזון פועלים באופן מפוקח ואחראי כדי למזער ככל הניתן את הסיכון הבריאותי הגלום במוצרי מזון שאינם איכותיים המוגשים ללקוחות.

אילו בתי אוכל מחויבים לעמוד בתקנות אלו?

כאמור, תקנות רישוי עסקים תנאי תברואה נאותים לבתי אוכל תקפים עבור עסים המתמחים במכירה של מוצרי מזון. משום כך כל עסק המוגדר כבית אוכל מחויב לעמוד בתקנות אלו כדי לנהל בית עסק בצורה איכותית, וכמובן בצורה חוקית המפוקחת על ידי משרד הבריאות. קיימים סוגים שונים של בתי אוכל כמו מסעדות, בתי קפה, מזנונים, פיצריות, שירותי קייטרינג וגם חברות המתמחות בייצור מזון ואספקה לבתי אוכל אחרים.

כיוון שמסעדה מתמחה בהכנה של מוצרי מזון גולמיים ומכירתם בצורתם המבושלת ללקוחות, ואילו מזנונים וקיוסקים עוסקים לרוב במכירה של מוצרי מזון מוכנים וארוזים – לכל בית אוכל קיימות תקנות שונות, זאת בהתאם לסוג המזון הנמכר בבית העסק ותנאי התברואה הנאותים הנדרשים להתבצע במקום. 

אילו תנאים תברואיים נאותים כלולים בתקנות רישוי עסקים לבתי אוכל?

  • סוגי מוצרי המזון הנמכרים בבית האוכל – תקנות רישוי עסקים תנאי תברואה נאותים לבתי אוכל נקבעים על פי סוג המזון הנמכר בכל בית עסק, כך לדוגמה מסעדות רשאיות להחזיק בבית העסק מוצרי מזון גולמיים מסוגים שונים, ואילו פיצריות או בתי קפה רשאים להחזיק במקום מוצרי מזון שאינם כוללים מוצרים מן החי כמו בשר, עופות ודגים.
  • גודלו של שטח בית האוכל – בהתאם להגדרתו של כל בית אוכל והתקנות החלות עליו, מוגדר גם גודלו של שטח בית העסק עם ציון מינימלי של כל שטח חלל הקיים במקום. לדוגמה מטבח מסעדה חייב להיות בגודל של 12 מ"ר לפחות, ואילו משטח של בית קפה חייב להיות בגודל של 10 מ"ר לפחות.
  • חלוקת החללים בבית האוכל – בכדי להבטיח תנאי תברואה נאותים, כל בית אוכל מחויב לחלק את שטח חלל בית העסק בצורה תקנית כאשר מוקצה שטח נפרד למטבח, מחסן והמקום בו יושבים הסועדים.
  • טיפול נאות במוצרי המזון הקיימים בבית האוכל – בתי אוכל מחויבים לעמוד בתקנות תנאים תברואיים החלות עליהן, כאשר פרמטר מרכזי בתקנות אלו עוסק בדרך הטיפול הנאות במוצרי המזון הנמצאים במקום. לכן בעלי העסק חייבים לבצע הפרדה במקומות האחסון של מוצרים גולמיים, לטפל בהם בצורה נאותה בשטח המוקצה לכך במטבח ולהגישם בצורה הגיינית.

למרות שמדובר על הליך בירוקרטי ארוך וסבוך, בתי עסק בתחום המזון יכולים להוציא רישיון עסק בצורה יעילה יותר באמצעות ליווי של חברה לרישוי עסקים המתמחה בהליכים אלו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!