תקנות רישוי עסקים בתי אוכל

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

תקנות רישוי עסקים בתי אוכלקיימים סוגים שונים ומגוונים של בתי אוכל בכל רחבי הארץ שנועדו לספק שירותי מזון לציבור הרחב. כיוון שבתי אוכל עוסקים במכירה של מוצרי מזון מכל סוג, קיימת חשיבות מהותית לשמירה על איכות וטריות המזון המוגש על מנת לשמור על בריאות הציבור. מהסיבה הזאת כל בית עסק מחויב לעמוד בתקנות הרישוי שנקבעו על ידי משרד הבריאות בשנת 1983, לפיהן ניתן להחזיק ברישיון עסק רשמי המאפשר הפעלה של בית האוכל.

במאמר הנוכחי נסקור את תקנות רישוי עסקים בתי אוכל, אילו עסקים מוגדרים כבתי אוכל, מהן התקנות המחייבות כל סוג של בית עסק בתחום האוכל והיבטים נוספים הקשורים לתקנות רישוי עסקים בתחום המזון.

מהי ההגדרה של בית אוכל?

על פי ההגדרה, בית אוכל הינו מקום המוכר מוצרי מזון, בין אם מדובר על בית אוכל בו מתבצע תהליך בישול האוכל, בתי אוכל המקבלים מוצרי מזון מוכן מבתי אוכל אחרים לצורך ממכר, בתי אוכל המספקים מוצרי מזון ארוזים בלבד וכן בתי אוכל המגישים משקאות ומנות קלות שאינן דורשות בישול כמו סנדוויצ'ים, סלטים טריים וכו'.

כל בתי העסק המוגדרים כבתי אוכל מחויבים לשמירה על איכות וטריות המזון, כאשר מחובתם לדאוג לאחסון נאות של מצרי המזון הנמצאים ברשותם, בין אם מדובר על מזון המאוחסן כחומר גלם או מזון במצב מוכן המיועד להגשה בלבד.

תקנות רישוי ייעודיות עבור כל בית עסק בתחום המזון

כיוון שכל בית עסק בתחום המזון עסק במכירה של מוצרי מזון מסוגים שונים, קיימות תקנות רישוי עסקי בתי אוכל ייעודיות לכל סוג של בית עסק, כך שעליו לעמוד בתקנות מחייבות אלו בכדי לקבל רישיון להפעלה של עסק לממכר מזון. בין ההיבטים החשובים המופיעים בתקנות הרישוי לבתי אוכל ישנן התייחסויות לנושאים כמו סוג המאכלים שכל בית אוכל רשאי להכין או למכור, גודלו של בית העסק והקצאת שטחי עבודה בגודל מינימלי שיאפשרו הכנת מנות בצורה מבוקרת ואיכותית, וכן גם היבטים הקשורים אל מחויבויותיהם של העובדים בבית האוכל הבאים במגע עם המזון כמו שמירה על היגיינה.

תקנות רישוי עסקים לבתי קפה

בית אוכל שהינו בית קפה רשאי למכור לציבור הרחב עוגות, גלידות, משקאות קרים וכן ממתקים שסופקו מבית עסק המחזיק ברישיון חוקי לכך. בנוסף לכך, בית קפה רשאי גם להכין במקום ולמכור סוגי מזון נוספים כמו משקאות חמים מסוגים שונים, סלטים טריים, סנדוויצ'ים, חביתות ומזון אחר שאינו מכיל מזון מן החי כמו דגים, בשר ועוף.

מבחינת היקף הגודל של בית הקפה יש לוודא כי שטח המטבח אינו פחות מ-10 מ"ר, המחסן בו מאוחסנת הסחורה יהיה לא פחות מ-6 מ"ר ושטח הישיבה לציבור הרחב לא יהיה מתחת לגודל של 29 מ"ר, כאשר בשטח זה כלולים חדרי השירותים של בית הקפה. במידה ומדובר על בית קפה בהיקף גדול של מעל 30 מקומות ישיבה, תקנות רישוי עסקים בתי אוכל מחייבים להוסיף לכל שטח ייעודי במקום מ"ר נוספים על פי התקנות.

נוסף לתקנות אלו, ישנן תקנות העוסקות בתנאי העבודה והקצאת אזורים ייעודיים במטבח בית הקפה בכדי להבטיח את איכות וטריות האוכל המוגש לסועדים.

תקנות רישוי עסקים למסעדות

בשונה מבתי קפה, בית אוכל המוגדר כמסעדה הינו בית עסק הרשאי להכין ולמכור במקום סוגים שונים של תבשילים המוכנים במקום. ישנן תקנות רישוי עסקים בתי אוכל לכל סוג ומאפיין של מסעדה, בין אם מדובר על מסעדה המתמחה באוכל בשרי או מסעדה המתמחה בהכנת מאכלים חלביים.

גודלה של שטח המסעדה יהיה בהתאם למופיע בתקנות, כך שמסעדה המכילה כ-30 מקומות ישיבה לפחות צריכה להקצות לפחות 12 מ"ר עבור המטבח בו האוכל מוכן לסועדים, 8 מ"ר לפחות של שטח אחסון וכן 35 מ"ר לפחות עבור מקומות ישיבה וחדרי שירותים עבור הסועדים בבית האוכל. 

כיוון שבתי אוכל שהן מסעדות עוסקות בהכנה של מאכלים ותבשילים מוכנים במקום, קיימות תקנות מפורטות בנוגע לתנאי ושטחי העבודה באזור מטבח המסעדה כמו הקצאת אזורים נפרדים במטבח להכנה וטיפול במזון במצבו הגולמי, בישולו של המזון, הגשתו וכן שטח נפרד לשטיפת הכלים.

תקנות רישוי עסקים לפיצריות

תקנות רישוי עסק של בית אוכל מסוג פיצרייה מאפשרות להכין ולמכור במקום פיצה, בין אם מדובר על מכירה במקום לסועדים או שליחות מחוץ לבית העסק. התקנות אוסרות על בית עסק שהוא פיצרייה להחזיק או למכור במקום מוצרי מזון המכילים בשר מן החי כמו דגים, בשר ועוף בהחרגה של מוצרי שימורים המכילים סוג מזון זה כמו נקניקים, שימורי דגים ועוד.

שטח הפיצרייה חייב לכלול מטבח בו המזון מוכן ששטחו אינו פחות מ-10 מ"ר, מחסן בגודל של 6 מ"ר לפחות ומקומות ישיבה וחדרי שירותים בגודל של 23 מ"ר לפחות עבור פיצרייה המכילה לפחות 30 מקומות ישיבה. תקנות הרישוי מחייבות לאבזר את חלל המטבח על פי חוק עם תנור אפייה העומד בתקן המאושר על ידי משרד הבריאות, קמח מנופה באריזות אטומות וכן התקנת מנדפים מעל שטחי האפייה במטבח.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!