אישור חריגות בנייה

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

תהליך בנייה יכול להיות אחד המרגשים בחיינו. החל מהשלב הראשון של התכנון ויצירת החלום עם האדריכל ועד לבחירת הדלתות וצבעי הקיר, מדובר בבניית החיים העתידיים שלנו. בתחילת הדרך של הפרויקט נשב עם האדריכל או הגורם ההנדסי, נתאר את הבקשות והציפיות שלנו, נבדוק על אישור חריגות בנייה ובהתאם נקבל תוכנית שבסופו של דבר, לאחר שנסכים לה, תועבר לאישור הוועדה המקומית.

האישור שייתן לנו הוא עבור התוכנית שיצרנו. בהתאם לתוכנית זו יבנו אנשי המקצוע את המבנה ואנחנו נקבל את הבית שחלמנו עליו. כל זה נפלא, כל עוד התוכנית עומדת בדרישות כמו אחוזי בנייה על המגרש וכל עוד אין לנו כוונה להכניס שינויים.

להכניס שינויים בתוכנית שכבר אושרה

פרויקט בנייה הוא תמיד מורכב. מורכב יותר מכפי שרובנו מבינים בתחילת הדרך. התוכניות שיצרנו עם האדריכל והגורם ההנדסי יכולות להיראות כל מה שחלמנו כשהן על הנייר, אך יכול להיות שכשנתחיל לבצע את הבנייה נשקול לבצע שינויים. לדוגמה, יכול להיות שנרצה להגדיל את החלון, פתח הדלת או אפילו להגביה את התקרה.

הדבר שאנחנו צריכים לזכור הוא שאין לבצע שינויים מסוג זה ללא אישור חריגות בנייה. אנחנו יכולים לעצור את התהליך לזמן מה, לפנות לגורמים הנחוצים שיעזרו לנו לגשת לוועדה ולחכות לאישור. בנייה בלי אישורים מתאימים יכולה לגרור מפח נפש, עלויות גבוהות ולפתיחה בהליך משפטי.
ראו גם: כמה זמן לוקח להוציא היתר בניה?

אישור חריגות בנייה

להתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים

עוד לפני הפניה אל הוועדה כדאי להתייעץ עם גורמים מקצועיים. אם אחד מבעלי המקצוע חושב שאפשר לבצע פעולה שחורגת מהתוכנית, זוהי דעה בלבד וכל עוד היא לא מבוססת וללא אישור, אין לבצע את השינוי. הגורם הראשון שמומלץ לפנות אליו הוא הגורם המתכנן, כלומר האדריכל או המהנדס. לאחר שאלו יראו את המצב בשטח הם יוכלו לבחון אם ניתן לבצע את השינוי, כיצד ולהמליץ על פניה לוועדה.

בכל מקרה גם גורם הנדסי לא יכול לאשר את השינוי אלא רק הוועדה המקומית. לשמחתנו היום ישנם מסלולים מסודרים לפניה, מסלול מקוצר ומסלול ארוך. במסלול המקוצר נקבל תשובה תוך 45 יום ובארוך תוך 90 יום. ההחלטה באיזה מסלול לבחור תהיה תוצאה של הבקשה שלנו וישנם קריטריונים לכל אחד.

מדוע חשוב לקבל אישור חריגות בנייה?

ישנה חשיבות לקבלת האישור לחריגה עוד לפני ביצוע השינויים. אנחנו יכולים למנות סיבות רבות לכך ובניהן הסיבות הבאות:           

מניעת הליך משפטי

חריגות בנייה יכולות להוביל לפתיחה בהליך משפטי. אף אחד מאיתנו לא רוצה לסיים את תהליך הבנייה במצב זה ובהסתבכות מורכבת שתדרוש פינוי משאבים רבים.

חיסכון כלכלי

במידה ונבצע שינויים והרשות המקומית תבקש מאיתנו להסיר אותם או לתקן אותם, נחזור למצב ההתחלתי, אך עם הוצאות כלכליות גדולות. במצב זה נשלם גם על השינוי שביצענו וגם על הפירוק.

שמירה על שווי הנכס

נכסים אשר נעשו בהם חריגות בנייה יהיו בעלי ערך ירוד ביום בו הם יעמדו למכירה. עלינו למכור נכס תקין שתואם את התוכניות וכל שינוי וחריגה יכולים להוביל לירידה משמעותית בערך ומכאן להפסד כספים.

קבלת אישור חריגות בנייה

הדבר הראשון שעלינו לדעת הוא שאנחנו יכולים לקבל אישור חריגות בנייה. כלומר, אין כל צורך לבצע הליך לא חוקי ובנייה שאינה תואמת את התוכניות. יכול להיות שהתהליך יעכב אותנו ואת הכניסה לבית, אבל בלי האישור אנחנו מסתכנים בחיים בבית שאינם תואמים את האישורים.

אישור חריגות בניה

שינוי במבנה שאינו שינוי קוסמטי דורש לרוב אישור מתאים. חריגה מהאישור, בניה או שינוי מבנה קיים ללא אישור מתאים, יכולים להיחשב כהפרת החוק. הפרה זו יכולה להוביל לכנסות ואף לאישום פלילי. במקרה שהשינוי הוא בתוך המבנה ואינו כולל שבירה של עמודים תומכים, לרוב לא תהיה כל בעיה, אבל ברגע שאנחנו רוצים להגדיל את המבנה, לפתוח פתח נוסף ואפילו להקים עסק בבית, יש לקבל אישור חריגות בניה.

מהן חריגות בניה?

רגע לפני שנוכל להבין כיצד עלינו לנהוג בתהליך הבניה או השיפוץ, כדאי שנדע מהן חריגות בניה. חריגה היא כל בניה שאינה תואמת את התוכניות. עם זאת, הנושא אינו מתחלק ל"שחור ולבן" ובמקרה ואנחנו רוצים לעשות שינויי מבנה, אנחנו יכולים לפנות לקבלת אישור חריגות בניה.

הוועדה המקומית דנה בבקשות רבות ובהן גם בבקשות לביצוע חריגה. תמיד מומלץ לבקש את האישור לפני ביצוע העבודה. הסתמכות על כך שנקבל אישור בדיעבד עלולה לעלות לנו הרבה מאד כסף ולהוביל אותנו להליכים משפטיים.

סוגי חריגות עליהן נוכל לבקש אישור

בחלק זה נבחן את סוגי החריגות שנוכל לבקש עליהן אישור כאשר הדגש הוא על קבלת אישור מהוועדה לפני תחילת הבניה. החריגות נוגעות לבניה שאינה על פי התוכניות ויכולות לכלול בניית תקרה גבוהה, היתר בניית פרגולה, בניית מחסן, פתיחה של חלון, הגדלת פתח וסגירת מרפסת.

בפרויקטים של בנה ביתך יכולות להיות חריגות הנוגעות לגבולות המגרש ובניה באחוז גבוה יותר מכפי שנקבע. במקרים אלו חשוב לפנות לוועדה ולא להתחיל בבניה עד לאישור. בניה ללא אישור יכולה להוביל לכנסות, לדרישה לפרק את המבנה (מה שכרוך בעלויות גבוהות) ואפילו בכניסה להליך משפטי. גם אם ההחלטה לבצע את החריגה מתקבלת תוך כדי הבניה יש לעצור את התהליך עד לקבלת אישור.

בחינת דירות מקבלן

לחריגות בניה יכולות להיות השלכות עתידיות. יכול להיות שהרשות המקומית תרצה בעתיד לבדוק את המבנה ולתקן חריגות. כמו כן, הערך של הנכס עשוי לרדת במידה ויש בו חריגות שלא אושרו. מכאן אנחנו יכולים להבין כי חשוב גם לבדוק את הדירה שקיבלנו מהקבלן. עצם העובדה שקבלן אחד ביצע את כל התהליך אינה אומרת שאין חריגות.

מומלץ לבדוק כל נכס לפני הכניסה אליו כך שבמידה וישנן חריגות (או מפגעים אחרים) הקבלן יטפל בהן. את הבדיקה אפשר לבצע בעזרת חברה המתמחה בתחום, שתבדוק את המבנה וההתאמה של מה שבפועל לתוכניות שנעשו.

הדרך לקבלת אישור חריגות בניה

את האישור מומלץ לקבל לפני ביצוע העבודה ולאחר שיש בידינו תוכניות. הגורם המתכנן יכול ליצור תוכנית שתועבר לוועדה וזו תדון בבקשה שלנו. במידה וכבר ביצענו חריגה, בלי שקיבלנו אישור לכך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה באופן ספציפי בתחום זה ולהסדיר את התהליך מול הגורמים הרלוונטיים. אין זה אומר שנקבל אישור, אלא שנימנע ככל האפשר מתהליכים משפטיים ויקרים.

תהליך קבלת אישור חריגות בניה יכול להיות קצר. יש לפנות לוועדה המקומית עם תוכניות מסודרות כשישנם שני מסלולים: מסלול ארוך ומסלול מקוצר. כאשר מדובר בחריגות שאינן כוללות סיכון או הפרעה לסביבה, ניתן לגשת למסלול המקוצר ולקבל מענה תוך עד 45 יום. את כל התהליך, שכולל הוצאת המסמכים הנדרשים, תשלומי אגרות והגשת הבקשה, ניתן לעבור גם בליווי של חברה מקצועית.

חברה שתלווה אותנו לאורך כל הדרך

חברת הבלוק היתרי בניה מתמחה בתחום חריגות הבניה ותוכל ללוות אותנו לאורך כל הדרך במקצועיות. החברה תעזור לנו לאסוף את כל הדרישות, להגיש את הבקשה ותעלה את הסיכויים לקבלת אישור לחריגות.

אנחנו יכולים לעבוד עם חברה מקצועית שתלווה אותנו לאורך כל הדרך. חברת הבלוק היתרי בניה מבצעת תהליכי אישור ותלווה אותנו במקצועיות תוך מתן מענה לכל שאלותינו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!