התנגדות שכנים להיתר בניה

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

מעצם טבעו, נועד היתר הבניה לשלוט ולפקח על האופן בו משפיעים מבנים חדשים ושינויים במבנים קיימים על הסביבה ובכלל זה על השכנים. ואכן, מרכיב מפתח שבוחנת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בכל בקשה של היתר בניה הוא התייחסותם של השכנים לבקשת ההיתר על ידי המבקש. השאלה היא האם אפשר לעשות משהו במצב בו קיימת התנגדות שכנים להיתר בניה והאם בכלל התנגדות כזאת היא עילה לדחיית בקשה להיתר בניה. ובכן, התשובה פה היא אינה חד משמעית אבל אפשר לומר באופן מובהק את הדבר הבא: לשכנים לכשעצמם אין כוח לעצור אישור היתר בניה אם אין להם סיבות מספיק טובות לכך ועל כך נדבר בשורות הבאות.

מה אומר החוק מבחינת השפעתם של השכנים על היכולת לקבל היתר בניה?

כל הנושא של היתר בניה הוא נושא שמגולם בתוך חוק התכנון והבנייה ותקנות התכנון והבנייה בישראל. החוק והתקנות מיועדים לייצר את התשתית המלאה לאופן בו יש להגיש בקשה, לבחון אותו ולאשר או לדחות אותה. בכלל זה, עוסקות התקנות גם בנושא של התנגדות שכנים להיתר בניה או כפי שהם מוגדרים בחוק, בעלי זכויות בנכסים סמוכים. לשכנים בהחלט יש מקום בתהליך של אישור או דחיית בקשה להיתר בניה, אבל המקום הזה חייב להיות מוגבל. אנחנו כשכנים תמיד נעדיף להשאיר את המצב כפי שהוא, כל עוד לא אנחנו מבקשים לשנות אותו. מבחינתנו, אף פעם לא יתאים לנו אם השכן שלנו ירצה להוסיף מרפסת באופן שאולי יעשה צל גדול על המרפסת שלנו ואף פעם לא יתאים לנו אם השכן שלנו רוצה לעשות סגירת חורף למרפסת שלו באופן שפוגע בשדה הראייה הנשקף מחלון ביתנו.

היתר בניה בתנאים

אלא שבפועל, המחוקק חייב להגביל את היכולת של השכנים להתנגד לבקשה להיתר בניה, אחרת רובן המכריע של הבקשות יסתיימו בדחייה. מבחינת החוק, הנושא של התייחסות השכנים לבקשת ההיתר צריכה לבוא לידי ביטוי במסמכים שאותם מגיש מבקש ההיתר במסגרת הבקשה להיתר. בין המסמכים שיש לצרף לבקשה, על מבקש ההיתר לצרף את חתימתם של כל בעלי הזכויות בנכסים הרלוונטיים, אלא שחתימה זו אינה אמורה לשקף את הסכמתם של אותם בעלי זכויות לבקשת מבקש ההיתר, אלא רק את עצם העובדה שהם מיודעים על כך שהבקשה הוגשה לוועדה לתכנון ובנייה. זאת אומרת, שאם שכן אינו מסכים לבקשת ההיתר שלכם, אין בכך בכדי למנוע את אישור ההיתר של הבניה.

אם כך, היכן יכולה לבוא לידי ביטוי התנגדות שכנים להיתר בניה?

כחלק מתהליך הטיפול בבקשה להיתר, מפרסמת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה את דבר בקשת ההיתר. פרסום זה נעשה בדרך כלל בעמודים ייעודיים בעיתונות המודפסת וכיום גם באתר האינטרנט של הרשות המקומית שבתחומה נמצאים הנכס או הקרקע הנדונים. שלב פרסום זה הוא שלב שנקרא שלב ההתנגדויות ובפרסום קוראת הוועדה לכל מי שמעוניין בכך להביע את התנגדותו לבקשת ההיתר. אדם המתנגד לבקשת ההיתר צריך להגיש מסמך מפורט ובו הוא מסביר מדוע הוא מתנגד להיתר ועל איזה רקע.

גם בשלב הזה, אין בהתנגדות השכנים בכדי להצדיק דחייה של היתר הבנייה, אלא שפה אנחנו נכנסים למרחב של פרשנות מקצועית ולא של התנהלות מקצועית על פי עובדות גרידא. זאת אומרת, שהוועדה יכולה לשקול את ההתנגדויות השונות שהוגשו, ובהתאם לפרשנות חברי הוועדה להחליט האם התנגדויות אלה אכן מצדיקות את דחיית הבקשה אם לאו. במהלך הדיון בוועדה, בוחנים חברי הוועדה כמה אפשרויות. במידה והסיבות המפורטות בהתנגדויות השונות נראות להם בלתי מוצדקות, הם יכולים להחליט על דחיית ההתנגדויות ואישור הבקשה להיתר. במידה והם מזהים ממש בהתנגדויות הללו, הם יכולים לעשות אחד משניים: לדחות את בקשת ההיתר בהתאם להתנגדויות שהוגשו או לאשר את בקשת ההיתר בתנאים מסוימים שיסדירו עד כמה שניתן את המחלוקת של מבקש ההיתר מול התנגדויות השכנים.

הדבר החשוב לזכור פה הוא, שעצם קיומן של התנגדויות מצד השכנים, אין די בו בכדי להצדיק דחייה של בקשה להיתר בניה. יחד עם זאת, אם ידוע לכם על התנגדויות כאלה, אתם בהחלט יכולים לפעול במספר מישורים על מנת למזער את השפעתן.

בנייה קלה אישורים

איך לטפל בהתנגדויות שכנים?

תחילה, אתם רוצים להבין בדיוק מי הם השכנים המתנגדים. לאחר מכן, אתם רוצים לפנות אל כל אחד מהשכנים המתנגדים ולשמוע ממנו את הנימוקים שלו להתנגדותו. ייתכן שלאחר שתקבלו הסברים, תוכלו גם את להבין את הסיבה להתנגדויות וייתכן שהיא אף תיראה לכם מוצדקת. יחד עם זאת, אתם עדיין רוצים לבצע את השינויים הנדרשים ובמקרה כזה, תוכלו לבחון דרכים שונות שבהן תוכלו לשנות מעט את תכנית הבנייה שלכם על מנת למזער עד כמה שניתן את התנגדות השכנים. חשוב להבין שבתהליכים מעין אלה, המטרה היא לא להגיע למצב שבו כולם מנצחים. ניסיון שלכם להסדיר את העניין על הצד הטוב ביותר, בהחלט יכול לחסוך זמן והתלבטות לחברי הוועדה, אבל אתם לחלוטין לא מחויבים בכך. במקרים רבים, מתן היתר בנייה למבקש היתר יכול להסתיים במפח נפש לצד אחד ובשביעות רצון לצד השני וכך עובדים הדברים. יחד עם זאת, ישנם מצבים רבים שאפשר לפתור עם קצת הקשבה ולכן אם ידוע לכם על התנגדות שכנים להיתר בניה שאותו אתם מבקשים, בהחלט יש מקום לבדוק את הדברים מול אותם שכנים ולנסות להגיע לעמק השווה עד כמה שניתן, כל זאת מבלי לוותר על הזכויות שלכם.

ליווי של איש מקצוע המתמחה בתחום היתרי הבנייה יכול לסייע לכם מאוד במצב של התנגדות שכנים להיתר בניה, הן בניהול התהליך מול השכנים המתנגדים והן בניהולו מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!