כמה זמן לוקח להוציא היתר בניה?

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

הוצאת היתר בניה לא אמורה לארוך זמן רב מדי, ועל פי החוק חייבת הוועדה הדנה בבקשה להחזיר תשובה בתוך לא יותר מ-90 יום במסלול הרגיל. אלא שבפועל, פרק זמן זה יכול להתארך בשבועות, בחודשים ואפילו בשנים, ולא בגלל התנהלות לקויה של הוועדה, אלא דווקא בגלל התנהלות לקויה של מבקש הבקשה. בשורות הבאות נפרט את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן שאתם עשויים להגיע אליהם אם לא תנהלו את הדברים בצורה יעילה ומקצועית. כבר נקדים ונאמר שליווי מקצועי של מומחה בתחום היתרי הבניה, יכול לקצר מאוד את התהליך.

מהם פרקי הזמן המוגדרים בחוק לתהליך של הוצאת היתר בניה?

פטור מהיתר בניה

התהליך של הגשת בקשה להיתר בנייה הוא תהליך שמכוסה כולו במסגרת חוק התכנון והבנייה בישראל. על פי חוק זה, ישנם שני מסלולים להוצאת היתר בניה, וכל אחד כפוף לפרקי זמן מקסימליים שונים כדלקמן:

המסלול הרגיל

במסלול הרגיל של הוצאת היתר בניה, על הוועדה המקומית לתכנון ובניה להחזיר את תשובתה למבקש ההיתר בתוך לא יותר מ-90 יום מיום הגשת הבקשה.

המסלול המקוצר

במסלול המקוצר, תשובתה של הוועדה למבקש ההיתר תינתן בתוך לא יותר מ-45 יום. המסלול המקוצר הוא מסלול שמיועד לבקשות להיתר בגין שינויים מינוריים שאינם אמורים להוות סיכון או הפרעה משמעותיים. שר הפנים הוא הדמות השלטונית שמחליט על המקרים בהם ניתן להגיש בקשה במסלול המקוצר ועליכם כמבקשי הבקשה, לבחון האם המקרה שלכם תואם את הוראות שר הפנים לעניין זה ובמידה וזה אכן המצב, תוכלו להגיש את הבקשה במסלול זה. שימו לב שאם תגישו את בקשתכם במסלול זה, אך הוועדה תחליט, בצדק, שזהו לא המסלול הנכון עבורכם, התהליך כולו צפוי להתעכב ולהתארך.

תהליך הכנת הבקשה

תהליך הכנת הבקשה להיתר הוא תהליך שיכול לארוך חודשים ארוכים ולעיתים גם שנים. המדובר למשל בנושא של גיבוש תכנית בנייה בסיוע אדריכל, תכנית שחייבת להיות מוגשת במסגרת הגשת הבקשה. אנשים רבים המבקשים לבנות בית או לערוך שינויים בביתם הקיים, עלולים להיכנס ללופ תכנוני של חודשים ארוכים מול האדריכל עד שיוכלו להחליט על השינויים שאותם ירצו לעשות והאופן בו ירצו לעשות אותם. זה נכון שתכנית הבנייה לחלוטין לא מיועדת אך ורק לעניין ההיתר ואין שום היגיון בזירוז תהליך התכנון רק בכדי להקדים את תהליך בקשת ההיתר, אבל מאחר ואי אפשר להגיש בקשה כזאת ללא תכנית בנייה, הרי שעד שלא תסיימו את שלב התכנון, לא תוכלו להמשיך הלאה להגשת בקשת ההיתר, ולעיתים זה כרוך גם בחודשים ארוכים מאוד ואפילו שנים של התלבטויות תכנוניות.

תהליך הגשת היתר בניה

מעבר לעניין תכנית הבנייה, במסגרת התהליך של הגשת בקשה להיתר בניה, יהיה עליכם לאסוף שורה ארוכה של אישורים מאנשי מקצוע ומסמכים שונים הקשורים לנכס, לקרקע ולבעלי הזכויות. כך למשל, שלב מקדים בכל תהליך הגשת בקשה להיתר הוא שלב בקשת המידע. בשלב זה אתם פונים לוועדה לתכנון ומבקשים את כל המידע המצוי אודות הקרקע או הנכס הנדון. נתונים אלה צריכים לשמש אתכם במילוי טופס הבקשה ויכולים לכלול את רשימת בעלי הזכויות הקשורים בנכס, מספר הגוש והחלקה של הנכס, המפות הקיימות אודות הנכס וכן הלאה. בנוסף, יהיה עליכם לפנות לבעלי זכויות הקשורים לנכס, בין שבתור בעלי זכויות בנכס עצמו ובין שבתור בעלי זכויות בנכסים סמוכים שצפויים להיות מושפעים מהשינויים שאתם רוצים לבצע בנכס שלכם. כל אחד מבעלי הזכויות הללו יצטרך לקבל מכם הודעה על השינויים שאתם רוצים לבצע ויהיה עליכם להחתים אותו על כך שיידעתם אותו בעניין.

במקרים מסוימים, יהיו חסרים בתיק רישום המקרקעין שלכם מסמכים חשובים שיהיה עליכם להשלים לפני הגשת הבקשה ובסך הכל, כחלק מתהליך ההכנה להגשת הבקשה ישנה שורה של פעולות שיהיה עליכם לבצע רק בכדי להגיש את הבקשה להיתר. תהליכים אלה יכולים להימשך שבועות וחודשים ארוכים שגם אותם יהיה עליכם לקחת בחשבון.

בניה קלה ללא היתר בניה

איך מקצרים את תהליך הוצאת היתר הבניה?

תחילה חשוב להבין שמה שצריך להיעשות, צריך להיעשות ואין שום דרך להימנע למשל מהחתמת בעלי הזכויות או מגיבוש תכנית בנייה. יחד עם זאת, הרבה מאוד תלוי ביכולת שלכם לנהל את התהליך בצורה יעילה ושיטתית ומאחר ואין לכם שום ידע וניסיון בתחום זה, הדרך הטובה ביותר לקצר את התהליך היא באמצעות ליווי של איש מקצוע המתמחה בתחום של היתרי בניה. איש מקצוע כזה יוכל להשאיר בידיכם דף הנחיות כיצד לפעול, מהם המסמכים שאתם צריכים לאסוף ומיהם אנשי המקצוע שאיתם אתם צריכים ליצור קשר וכמובן לסייע לכם באופן צמוד בביצוע ההנחיות האלה בצורה הטובה ביותר והמהירה ביותר. איש מקצוע כזה יודע למשל כיצד הכי נכון והכי מהיר לפנות לבעלי זכויות בכדי להשיג את חתימתם והוא יודע גם באילו מקרים לא ניתן יהיה להשיג את החתימה וכיצד יש לפעול במקרים אלה.

איש מקצוע המלווה אתכם מבטיח שכל תהליך הכנת הבקשה והגשתה, מבוצע בצורה מקצועית על פי כל הכללים הנדרשים וללא חשש לעיכובים שונים שיתעוררו, למשל כתוצאה מבחירה במסלול בקשה לא מתאים או כתוצאה ממסמכים חסרים. על כן, ההמלצה היא להיעזר באדריכל היתר בניה בכל מקרה שבו חשוב לכם להשיג את ההיתר כמה שיותר מוקדם. במידה ואכן הכל מתנהל כפי שצריך ולא חסרים מסמכים ואישורים, תוכלו לצפות לכך שהוועדה תחזיר לכם תשובה בתוך לא יותר מ-90 יום. כמו כן, עליכם לקחת בחשבון שאם הוועדה תדחה את בקשתכם, יהיה עליכם להגיש ערעור ואולי לבצע עוד שורה של פעולות על מנת לתקן את הדרוש תיקון, מה שידרוש שבועות ואולי חודשים נוספים עד קבלת ההיתר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!