איך בודקים אם יש היתר בניה?

עדיף לבנות נכון!מאשר לבנות פעמיים!

מהו היתר בניה ומתי הוא נדרש?

היתר בניה הוא כלי תכנון ואכיפה בתכנון הבנייה בישראל. על מנת להבטיח שכל פעולת בנייה נעשית בצורה מסודרת וחוקית, מבלי שהיא מפריעה לשכנים ולסביבה ומבלי שהיא יוצרת סיכונים כלשהם, מפקח השלטון על כל נושא הבנייה ועושה זאת בצורה קפדנית מאוד. היתר בניה הוא למעשה אישור או רישיון לבצע בנייה חדשה או שינויים במבנה קיים, וזהו הכלי שעומד לרשות השלטונות בכדי לאפשר או למנוע פעולות בנייה שונות. על נושא ההיתרים שולטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בכל רשות מקומית, ובכל עניין סביב היתרי בנייה יש לפנות לרשות המקומית שבתחומה נמצאים הנכס או הקרקע שעבורם נדרש ההיתר. אז איך בודקים אם יש היתר בניה. התשובה למטה.

אדירכל היתר בנייה

מדוע שבכלל יהיה היתר בניה מראש?

ובכן, התשובה היא שאין דבר כזה היתר בניה שניתן מראש. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם תוכלו ליהנות מפטור מהיתר בניה ועבור רבים, מצב זה שקול למצב בו יש היתר בניה. כמו כן, ישנם מצבים בהם מובאת לידיעתכם טענה כי קיים היתר בנייה, אך לכם אין כל ידיעה ברורה שזהו אכן המצב. כך למשל, אם קניתם דירה יד שנייה, ייתכן שהבעלים הקודמים של הדירה מסרו לכם שבעבר ביקשו היתר בנייה לביצוע שינויים במבנה ולפי מיטב ידיעתם, ההיתר קיים. במצב זה, אתם רוצים לבדוק האם באמת קיים היתר והאם הוא בתוקף. יש לזכור שהיתר בנייה ניתן עבור פעולות ספציפיות ובהתאם לתכנית בנייה או שיפוץ ספציפית, ושתוקפו הוא ל-3 שנים בלבד, שלאחריהן יש לבקש הארכה. במצבים אלה, בהחלט לגיטימי מצידכם לשאול איך בודקים אם יש היתר בניה והכרחי מבחינתם גם לבדוק זאת בפועל.

אז איך בודקים אם יש היתר בניה או אין היתר?

לגבי האפשרות הראשונה ולפיה ייתכן ואתם כלל לא צריכים היתר בנייה ויכולים ליהנות מפטור, עליכם לבדוק האם פעולות הבנייה שאתם רוצים לבצע הן אכן פעולות שזוכות לפטור מהיתר בניה מראש. פעולות אלה מפורטות בפרק ב' של תקנות התכנון והבנייה וכוללות 9 קטגוריות שונות כמו סוככים, גדרות ושערים, מבנים זמניים, אנטנות וכדומה. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי קטגוריות אלה מוגדרות על ידי שר הפנים ולכל רשות מקומית ישנה הזכות להחמיר או להקל סביב הפטור שנתן שר הפנים. על כן, לא די לבדוק את התקנות, אלא יש לבדוק את הדברים בחוקי העזר של הרשות המקומית שבתחומה נמצאים הקרקע או הנכס הנדונים.

הן במקרה הזה והן במקרה שבו אתם חושבים שקיים היתר בנייה לנכס או הקרקע ואתם רוצים לוודא זאת, עליכם לעשות אחת משתיים:

לפנות לרשות המקומית שבתחומה נמצאים הנכס או הקרקע הרלוונטיים, למסור את הפרטים שיבקשו מכם ושם תינתן לכם התשובה האם קיים היתר אם לאו. תוכלו לפנות למחלקת הפיקוח על הבנייה ברשות המקומית, או לוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

אפשרות שנייה שעומדת בפניכם היא להיעזר באיש מקצוע המתמחה בתחום של היתרי בנייה, והוא יהיה זה שיבצע עבורכם את כל ההתקשרות מול הרשות המקומית. במקרים רבים תוכלו לעשות את הדברים בעצמכם, אך כפי שנסביר בשורות הבאות, ישנם מקרים בהם איש מקצוע יכול להקל עליכם מאוד.

היתר בניה אדריכל

אולי יש היתר, אבל האם זה ההיתר שאתם זקוקים לו?

כפי שאמרנו קודם לכן, היתר בניה הוא אינו אישור כללי לעשות כל שינוי שעולה על רוחכם במבנה. היתר בניה ניתן עבור תכנית בנייה ספציפית והוא כולל בתוכו מפרט מדויק של הפעולות שאותן ניתן לבצע במסגרתו. כל פעולה אחרת שנעשית, בין אם בנפרד ובין אם בנוסף, היא פעולה שנחשבת לעבירת בנייה ולמעשה לא נעשתה בכפוף להיתר. על כן, גם אם יש היתר בניה שאולי ניתן לפעולות מסוימות שאותן ביקש הבעלים הקודם של הדירה לבצע, עדיין חשוב לוודא שהשינויים שיבוצעו בפועל תואמים באופן מלא את המגבלות שנובעות מההיתר הספציפי שניתן.

דברים אלה נכונים גם למקרה של פטור מהיתר בניה. כך למשל, ייתכן מאוד שברשות המקומית הרלוונטית קיים פטור מהיתר בנייה עבור בניית סוככים. אלא שהפטור מגדיר בדיוק אילו סוככים זכאים לפטור ואילו אינם זכאים. סוככים בדמותה של פרגולה מסורתית ובמידות מקסימליות מסוימות למשל, עשויים לזכות לפטור גורף. יחד עם זאת, אם אתם מעוניינים לבנות סוכך מחומרי גלם אחרים או במידות אחרות, ייתכן שפטור זה לא חל עליכם ובכל זאת יהיה עליכם להוציא היתר בניה.

כאמור, את כל זה אתם צריכים לברר ישירות מול הרשות המקומית (מחלקת הפיקוח על הבנייה או הוועדה המקומית לתכנון ובנייה), או שתוכלו לעשות זאת בסיוע של איש מקצוע. במקרים מורכבים, איש מקצוע יכול לסייע לכם מאוד, לא רק בבירור האם קיים היתר בנייה, אלא גם בווידוא שההיתר תקף ומתאים לשינויים הספציפיים שאותם אתם רוצים לבצע במבנה הקיים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3748080

צרו קשר ונחזור תוך פחות מ-24 שעות

המרכז לאדריכלות
המרכז לאדריכלות

המרכז לאדריכלות מתמחה בליווי תהליכים רגולטוריים בענף הבנייה ובכלל זה הוצאת היתר בנייה לווילות ובתים פרטיים, הוצאת היתרי בנייה לתוספות בנייה, הסדרה של חריגות בנייה בדיעבד ולמעשה ניהול כלל ההתקשרות מול הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה בכל הקשור להיתרי בנייה.

המרכז לאדריכלות פועל בישראל מזה 10 שנים, במהלכן פיתח המרכז מתודולוגיות עבודה מסודרות מול עשרות רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהן העיריות הגדולות בישראל. למרכז צוות של מומחים המלווים את הלקוח משלב הייעוץ הראשוני, דרך שלב גיבוש הבקשה, הגשת הבקשה וניהול ההתקשרות מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית הרלוונטית וכלה בהגשת ערר על החלטות דחייה מצד הוועדה – כל מה שאתם צריכים בכדי להבטיח שבסופו של דבר יהיה בידיכם היתר הבנייה הנדרש לכם.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!